Eurax
Marketing Dəftəri Azərbaycan Dilində Yazılan İlk Marketinq Bloqudur!

Jan 30, 2008

Marketingin Başına Daş Düşüb (1)

Daş düşüb ;

-ona görə ki Marketingə reklam deyirik

-ona görə ki Marketingə PR deyirik

-ona görə ki Marketingə Satış deyirik

-ona görə ki, “Marketing tamam başqa şeydir, Satış tamam başqa” deyirik,

-ona görə ki Marketingə Satışın köməkçi funksiyası deyirik

-ona görə ki Marketingə malı birtəhər sırımaq deyirik

-ona görə ki Marketingə bazar araşdırması deyirik

-ona görə ki Marketingin dalına qabağına əlli dənə söz qoşub, sonra da qoşduqlarımızdan danışırıq, o özü qalır bir kənarda

-Ona görə ki, müştəri qalıb bir kənarda boynu bükük, biz guerilladan, virusdan, qaradan, radardan və.s danışırıq

-ona görə ki, “öz”dən yox, “sözdən” danışırıq

-ona görə ki, vasitələrdən danışırıq, məqsədlər qalır kənarda,

-ona görə ki, Marketingi müştərini aldatmaq üçün vasitə kimi istifadə edirik,

-ona görə ki, bizim şirkətlərimizin böyük əksəriyyətində Marketing “baş qatmaq üçün” şöbədir.

-ona görə ki,...... yazım yenə????

Bəsdir artıq, yazmasam da olar bunları, ancaq, ürəyimdən keçənləri yazmasam da olmur, partlayıram. Marketingi yuxarıda sadaladığım kimi, sıralayanları görəndə partlayıram. Marketing yuxarıdakılar deyil, onların bəzilərinin birlikdə ələ alınmasıdır və bəzilərindən isə fərsah fərsah uzaq bir anlayışdır. Şirkətlərimizdəki Marketing şöbələrinin acizliyinə baxanda “partlamamaq” olmur. Marketing birçox şirkətin struktur sxemində satış şöbəsinin altında köməkçi funksiya kimi işləyir və həmin şobənin işçiləri də nə etdiklərini bilmirlər və gördükləri işdən də bezirlər, çünki onlar heçnə düşünmürlər və ancaq şirkətin idarəçilərinin və Satışın dediklərini etməklə məşğul olurlar. Marketing şöbəsi, “Royal Express” rolunu oynayır. Verilən əmrləri yerinə yetirir. Düşünən şöbə deyil, icraçı şöbə olur. Bu isə Marketingin mahiyyətinə ziddir. Bu yazdıqlarımın bəlkə də, elə başda mən olmaqla Marketing işçilərinə aidiyyatı yoxdur,əsas hədəf şirkət sahibləri və idarəçiləridir. Bəlkə də, biraz emosionalam, ancaq haqlıyam. Marketing şöbəsinə ancaq reklam vermək və PR məqalələr yayınlamaq tapşırılırsa, onda atın bu şöbəni hara istəyirsiniz ora, atın Satışın altına,atın hətta Maliyənin altına, çünki vəzifəsi reklam və PR olan bir Marketing şöbəsini hara qoyursan qoy, heçnə dəyişmir-o, əmrləri yerinə yetirən işçilərin toplaşdığı şöbədir!!! Marketing hazırda dünyanın birçox şirkətində şöbə olaraq birbaşa General Manager-ə tabedir və ya CEO-ya tabedir. CEO olan şirkətlərin böyük əksəriyyətində CMO (Chief Marketing Officer) deyilən bir vəzifə olur ki, bu da birbaşa CEO-ya tabe olur. CMO bütün Marketing fəaliyyətlərini birbaşa kontrol və koordinasiya edən şəxs olur. Bu CMO, reklam vermək və ya PR-la məşğul olmaqla vəzifələndirilməyib təkcə. Onun vəzifəsi, müştəri qazanmaq, müştəriləri əldə saxlamaq və gəlirləri maksimuma çıxarmaq üçün atılmalı olan bütün addımları planlamaq, koordinasiya etmək, kontrol etmək, ölçmək və analizlərin nəticələrinə görə təkminləşdirici təkliflər hazırlanmasını təmin etməkdir. Mən özünü böyük hesab edən şirkətlərdən bəhs edirəm, böyük şirkət havasında olan hər şirkətə aiddir mənim yazdıqlarım. General Manager isə, birçox hallarda eyni zamanda Chief Marketing Officer kimi də hallandırılır ki, bunun da səbəbi onun bütün şirkət funksiyaları üzərində nəzarət və idarəetmə hüququnun olmasıdır. “Bəs yaxşı General Manager eyni zamanda, Chief Marketing Officer-dirsə, onda necə olur ki, Marketing şöbəsi birbaşa General Manager-ə tabe olur?” deyə soruşa bilərsiniz. Cavabı budur; Marketing Management işi ilə məşğul olan GM, digər bütün marketing işçiləri ilə birbaşa əlaqədə olmalıdır və onlarla birlikdə analiz və qərarlar qəbul etməlidir. Birdəfəlik bir anlayışı qəbul etmək lazımdir; şirkətin bütün fəaliyyətlərinin əsas məqsədi pul qazanmaqdır. Pul qazanmaq üçün də, hamınız mənimlə razılaşarsınız ki, müştərini məmnun etmək lazımdır. Qalxıb, mənimlə bu mövzuda mübahisə etməyin istisna hallar və cari bərbat vəziyyətdən, mən olmalı olandan danışıram. Mən “olanı” tənqid edirəm, olmalı olanı təklif edirəm.

Marketing şöbənizə “başınızdan etmək istədiyiniz” qohumlarınızı yığmayın, özünüzə yazığınız gəlsin. Səlahiyyət verin, etibarlı insanlar götürün işə və onlara şirkət fəaliyyətini düzgün öyrədin, öyrədin ki, nəyin necə olduğunu görsünlər və daha səmərəli necə işləmək mümkündürsə onu araşdırsınlar. Reklam vacibdir,onun öz elmi, öz üsulu, öz prinsipləri var və marketing şöbəsi bunu bilməlidir. Ancaq, onlar ancaq bununla məşğul olmamalıdır. Bu şöbənin müştəri ilə kobud danışan işçiyə birbaşa müdaxilə haqqı olmalıdır, yeri gəlsə elə yerindəcə, yeri gəlsə Satışın iclasında, yeri gəlsə ümumi iclasda! Amma, olmalıdır. Marketing şöbəsi texniki şöbənin məhsul planlamasından xəbərdar olmalıdır. Təsəvvür edirsiniz ki, bir çox şirkətimizdə Marketing şöbəsinə “Biz təzə qırmızı xiyar yetişdirmişik və siz buna bir reklam hazırlayın”deyilir. Qırmızı xiyarı yetişdirəndə bir soruşdunuz ki, “Ey bizim möhtərəm Marketologlarımız, bir araşdırın baxın görək bu qırmızı xiyarı alıb yeyən olacaq , yoxsa yox?”.

Marketingin başına daş bir də ona görə düşüb ki, bizə “qırmızı xiyar”reklam etdirmək, istəyənlərə başa sala bilmirik ki, “ay qardaş vallah billah bu xiyarın qırmızısını çətin ki, alan tapılar, heç bunun yaşılını yemirlər ki, hormonludur, qırmızısını kim yeyecek???”

Jan 29, 2008

Marmara Üniversitesi -MARMARA COMMUNITY


Marmara Üniversitesi Öğrenci Kulübü`nün 2008 "Thinker&Talker kamp 08" projesi ulusal zemine taşınıyor!!!

Daha Fazla bilgi için lütfün İnternet satyfasını ziyaret edin ve katilin!!!

www.thinkerandtalker.org

Jan 27, 2008

Marketingin əvvəlinə və axırına söz əlavə etdikdə.....

İsmail hocamın düz bir il əvvəl yayınladığı bir yazısı var idi. Bir araşdırma etmişdi və dünyada ingilis dilində Marketing sözü ilə birlikdə istifadə edilən müxtəlif terminlərin siyahısını yazmışdı. Mən də eynisini sizin üçün yayınlayıram. Yəqin ki, siz bunların birçoxunu eşitmisiniz və bilirsiniz. Ancaq, yenə də inanıram ki, sizə də maraqlı gələcək.

Azərbaycan dilində biz Marketingi nə “Bazarlama” nə, nə “Bazarlıq”, nə də “Sırımaq” kimi tərcümə etmədik və mən bununla razıyam. Təəssüf ki, bu terminin Azərbaycan dilinə tam ehtiva edici tərcüməsi çətindir. Ən yaxşısı siz aşağıdakılara baxın, tərcümələri də asan deyil!!! Mən ilk dəfə baxanda ən çox “Under the radar Marketing” diqqətimi çəkmişdi. Gülmüşdüm. Bəs sizin üçün hansı çox maraqlı oldu ?

Marketing 2.0
Advocacy Marketing
Aesthetics Marketing
Ageless Marketing
Agro Marketing
Affiliate Marketing
After Marketing
Aggressive Marketing
Ambush Marketing
Arbitrage Marketing
Aromatic Marketing
Art Marketing
Artistic Marketing
B-To-B (B2B) Marketing
Behavioral Marketing
Below-The-Line Marketing
Beta Marketing
Black Marketing
Blind Marketing
Blog Marketing
Boycott Marketing
Bottom-Up Marketing
Brown Marketing
Buzz Marketing
Catalogue Marketing
Cause-Related Marketing
City Marketing
Closed-Loop Marketing
Collaborative Marketing
College Marketing
Color Marketing
Co-Marketing
Communication-Based Marketing
Community Marketing
Competitive Marketing
Concentrated Marketing
Concurrence Marketing
Congress Marketing
Conquest Marketing
Consumer- Marketing
Contextual Marketing
Contra Marketing
Contrarian Marketing
Controversial Marketing
Convergence Marketing
Conversational Marketing
Cooperative Marketing
Cross Marketing
Curriculum Marketing
Customer-Focused Marketing
Customized Marketing
Customerized Marketing
Database Marketing
De-Marketing
Decent Marketing
Design Marketing
Destination Marketing
Detective Marketing
Dialogue Marketing
Dichotomous Marketing
Digital Marketing
Direct Marketing
Do-It-Yourself Marketing
Door-To-Door Marketing
Downstream Marketing
Drip Marketing
Drug Marketing
Editorial Marketing
E-Marketing
Electronic Marketing
Ecological Marketing
E-Mail Marketing
Emotional Marketing
Engineering Marketing
Endo Marketing
Endorsed Offer Marketing
Entertainment Marketing
Entrepreneurial Marketing
Environmental Marketing
Ethnic (Ethno) Marketing
Ethical Marketing
Extreme Marketing
Event Marketing
Everything But… Marketing
Expeditiary Marketing
Experience Marketing
Experience-Based Marketing
Experiential Marketing
Face-To-Face Marketing
Fan Marketing
Fashion Marketing
Fear Marketing
Financial Marketing
Floral Marketing
Focused Marketing
Frequency Marketing
Friendly Marketing
Fusion Marketing
Futuristic Marketing
Games Marketing
Gay Marketing
Gift Marketing
Global Marketing
Glocal Marketing
Google Marketing
Grassroots Marketing
Gray Marketing
Green Marketing
Guerilla Marketing
Healthcare Marketing
Hispanic Marketing
Holiday Marketing
Holistic Marketing
Horeca Marketing
Host/Beneficiary Marketing
Hypnotic Marketing
Idea Marketing
Ideavirus Marketing
Imaginary Marketing
Impressionist Marketing
Indecent Marketing
Individualized Marketing
Industrial Marketing
Inside Out Marketing
Inspiring Marketing
Integrated Marketing
Interactive Marketing
Internal Marketing
International Marketing
Internet Marketing
Interruption Marketing
Interrupt Marketing
Irritating Marketing
Joint-Ventures Marketing
Keyword Marketing
Kids Marketing
Knowledge-Based Marketing
Lateral Marketing
Leisure Marketing
Leverage Marketing
Lifestyle Marketing
Loyalty Marketing
Macro Marketing
Magical Marketing
Mass Marketing
Maxi Marketing
Mega Marketing
Metaphoric Marketing
Micro Marketing
Mischievous Marketing
Mystery Marketing
Mobile Marketing
Multi-Level Marketing
Musical Marketing
National Marketing
Networking Marketing
Neuro Marketing
Niche Marketing
Non-Profit Marketing
Nostalgic Marketing
Nuclear Marketing
Nurture Marketing
Obesity Marketing
Odor Marketing
Omni Marketing
One-On-One Marketing
One-To-One Marketing
On-Line Marketing
Opportunity Marketing
Opt-In Marketing
Opt-Out Marketing
Organic Marketing
Organizational Marketing
Permission Marketing
Person-To-Person Marketing
Personal Marketing
Personalized Marketing
Pet Marketing
Pink Marketing
Political Marketing
Power Marketing
Precision Marketing
Profit-Based Marketing
Quantum Marketing
Racial Marketing
Radical Marketing
Re- Marketing
Real Estate Marketing
Real-Time Marketing
Reality Marketing
Referral Marketing
Regional Marketing
Relationship Marketing
Relevance Marketing
Religious Marketing
Restaurant Marketing
Retention Marketing
Retro Marketing
Revolutionary Marketing
Rss Marketing
Search Engine Marketing
Seasonal Marketing
Segment-Of-One Marketing
Shameless Marketing
Simplicity Marketing
Skim Marketing
Smart Marketing
Sms Marketing
Social Marketing
Sonic Marketing
Special-Events Marketing
Sports Marketing
Stealth Marketing
Strategic Marketing
Subliminal Marketing
Superior Marketing
Symphonic Marketing
Synchronized Marketing
Systematic Marketing
Tailored Marketing
Target Marketing
Tele Marketing
Touch Marketing
Trade-Show Marketing
Traditional Marketing
Trans Marketing
Transaction(al) Marketing
Transparent Marketing
Trendsetter Marketing
Trend Marketing
Tribal Marketing
U- Marketing
Undercover Marketing
Under-The-Radar Marketing
Upstream Marketing
Urban Marketing
Value-Based Marketing
Value-Driven Marketing
Vertical Marketing
Video Portal Marketing
Viral Marketing
Virtual Marketing
Youth Marketing
Warketing Marketing
Web Site Marketing
Word-Of-Mouth Marketing
Yellow Marketing
Zero-Based Marketing
Zip Code Marketing

Bəs sizin üçün hansı çox maraqlı oldu ?

Jan 23, 2008

Qərar Vermə Prosesi

Çörək almaq asandır, şalvar almaq ondan biraz çətin, ev almaq lap çətindir. İstehlakçı satınalma qərar prosesi ilə əlaqədar Power Point material hazırlamışam. Dünen gece axır ki, tamamladığım materialların linkləri aşağıda verilib. Linkdə qarşınıza "download" çıxacaq. Oradan cəmi 30 saniyə içərisində yükləyib baxa bilərsiniz. Faylın adı "blog"dur. Əgər yükləyə bilməsəniz xəbərdarlıq edin, kömək edə bilərəm.

1- Burada 1997-2003
2-Burada 2007

Hörmətlə

Jan 15, 2008

Made in Azerbaijan

Made in...” etiketi ilk dəfə I.Dünya müharibəsindən sonra müharibədə məğlub olan Almaniyanı cəzalandırmaq məqsədilə Almaniyada istehsal olunan malların üzərinə yazılması məcburiləşdirildikdən sonra tətbiq olunmağa başlanıb. Məğlub olan Almaniyanın məhsullarının üzərində “Made in Germany” yazılacaq və beləcə Avropa əhalisinin Alman mallarını almamaları təmin ediləcəkdi. Ancaq, bir müddət sonra əks hadisəyə çevrildi; Avropalılar Alman məhsullarına üstünlük verməyə başladılar. Bunu görən digər ölkələr bir müddət sonra öz məhsullarına “Made in....” etiketi yapışdırmağı qanuniləşdirdilər. Ancaq, bu dövrə qədər onsuz da formalaşan bir “Made in Germany” anlayışı var idi. 1955-ci ildə ilk dəfə Sidney Levy tərəfindən istifadə olunan “imic” anlayışı artıq özünü göstərirdi. Hər hansı bir obyekt haqqında formalaşan inanc, ümumi qəbullar (perceptions) və fikirlərin bütünü olaraq tərif edə biləcəyimiz imic, artıq bütövlükdə bir ölkənin məhsullarının istehlakına təsir edirdi. Bir Fransız daha çox Alman mühəndislərinin istehsal etdikləri texnikaya sahib olmaq istəyirdi. Ümumiyyətlə tarixə nəzər saldıqda xüsusən də orta əsrlərdən etibarən hər ölkənin özünün ixtisaslaşdığı sahələr ortaya çıxmağa və imiclər formalaşmağa başlamışdı. İmiclərin formalaşması əsasən ümumi qəbullar (perceptions) və sterotipləmələrlə əlaqədar olduğu üçün, artıq o dövrdən etibarən əslində Levy-nin 1955-ci ildə istifadə etdiyi “imic” imic kimi “fəaliyyət göstərirdi”. Hazırda bu yenə əhəmiyyət kəsb edir və bir çox haldə təsiri yüksəkdir. Bir fikirləşin avtomobil deyənda ağlınıza hansı ölkələr gəlir? Əminəm ki, ilk ağla gələn Almaniya və Japoniyadır. İndi də tərsdən fikirləşin, Almaniya deyəndə ağlınıza gələn ilk mal nədir? Əminəm ki, böyük əksəriyyətinizin ağlına avtomobil gəldi.Ancaq, əlbəttə futbol, pivə, məişət texnikası və.s də ağlınıza ilk gələnlər arasında ola bilər. Gördüyünüz kimi, artıq ümumi qəbul olunan məsələlər var, ölkələrlə birlikdə anılan bəzi sahələr var və imiclərin biri biri ilə əlaqəsi hakimdir. Ölkə imicinin formalaşmasına təsir edən amillərdən biri bundan əvvəlki yazımda da qeyd etdiyim kimi, o ölkə insanlarının davranışları və ümumi xarakterləridir.
Teimur Radjabov Made in Azerbaijan
Digər faktorlar isə o ölkədə istehsal olunan mal və məhsullar, o ölkəyə aid olan markalar və.s-dir. Ölkələr imiclərini yüksəltmək üçün çox müxtəlif yollara baş vururlar, məhz Olimpiya oyunlarının öz ölkələrində keçirilməsinə çalışan ölkələr təkcə onun qısa müddətli iqtisadi təsirlərini nəzərə almırlar, eyni zamanda formalaşdırmaq istədikləri imicin arxasınca qaçırlar. Ölkə imici, ölkə imicinin marka imiclərinin formalaşmasına təsiri, ölkə imicinin satın alma qərarlarına təsiri, ölkə imici bir informasiya mənbəyi kimi və.s mövzularda bugünə qədər yüzlərlə araşdırma aparılmışdır. Ancaq, burada ən əsas məslələrdən biri də sterotiplərin təsiridir. Əslində sterotiplər, məhdud sayıda müşahidənin nəticəsində formalaşan ümumi rəylərdir. Məslən, cəmi bir dəfə Cənubi Korea istehsalı olan TV almışıq və təsadüfən onda texniki qüsurlar baş verib. Bununla da bizdə Cənubi Korea istehsalı olan televizorlara qarşı bir rəy formalaşır. Hətta bəzən, bu təkcə televizorlarla kifayətlənmir, ümumiyyətlə Cənubi Korea məhsullarına aid edilir. Bu sterotiplər eyni zamanda bir insanın bircə hərəkəti ilə bütöv bir xalq haqqında rəyin formalaşmasına səbəb ola bilər.

Bütün bunları nəzərə alaraq deyə bilərik ki, xarici mallara qarşı mövqelərimizin, fikirlərimizin, rəylərimizin formalaşmasına o ölkənin imici təsir edir. İtalyan ayaqqabısı, Alman avtomobili, İsveç saatları istəyirik. Bunlar artıq formalaşan imiclərdir. Bizim ölkəmizin də imicinin dəqiq formalaşmağı şərtdir. Təəssüf ki, hazırda neft zəngini ölkə olaraq tanınırıq və neftimizdən başqa heç nəyimiz tanınmır (Bir də kürü-caviar!). Bunun formalaşması üçün xüsusi siyasətin olması nə qədər vacib amildirsə, ondan daha çox vacib olan isə şirkətlərimizin öz missiyalarını bu istiqamətdə qurmalarıdır. Azərbaycana ait bir imicin formalaşmasında firmalarımızı üstünə böyük yük düşür. Hələlik yerli bazardan başlamaq lazımdır. Yerli bazaradan başlamaq üçün də yerli bazarda Peter Drucker-in dediyi kimi “Özü-özünü satan mal” istehsal etmək lazımdır. Dəyər formalaşdırmaq lazımdır. Elə etmək lazımdır ki, “Made in Azerbaijan” yazılan məhsulu səbətimizə qoyaq, evimizə gətirək və ürəklə istifadə edək.

Jan 14, 2008

Hesab Bilməyən Turist və Azərbaycanda Turizmin İnkişafı

Country of Origin Effect mənim başıma dərd olduğu üçün elə hərlənib fırlanıb gəldim bizim ölkəmizə bu aspektdən baxmağa. Bugünə qədər aparılan yüzdən çox elmi araşdırma nəticəsində məlub olub ki, ölkələrin imiclərinin o ölkəyə aid malların imiclərinə təsiri, müştərilərin satın alma meyllərinə təsiri, marka imicinin formalaşmasına təsiri və.s vardır. Marka qiymətinin (Brand Equity-mən bu sözü Azərbaycan dilinə tərcümənin başqa variantını tapa bilmədim) bu qədər çox müzakirə olunduğu müasir dövrdə ölkələrin imiclərinin bu dəyərə təsiri də əlbətdə çox müzakirə oluna bilər. Mən bu movzuya çox girmək istəmirəm, ürəyim doludur girsəm çıxa bilməyəcəm buradan. Ancaq, onu deyim ki, bu sahənin məşhur mütəxəssisi Papadopoulos “Hamı McDonald`s-ın marka dəyərindən danışır, bəs görəsən Almaniya markasının dəyəri nə qədərdir?” deyə bir fikir verir insana.

Ölkə imiclərinin formalaşmasına isə təsir edən amillərdən biri (digərlərinə ehtiyac olsa sonra toxunarıq, hələlik biri bəsdir) o ölkə insanının davranışları, əxlaqi mənəvi keyfiyyətləri, başqa xalqlarla münasibətləridir. Yəni, bir Azərbaycanlının Almaniyada hər hansı bir formada nümunəvi hərəkəti ölkəmiz adına çox vacib bir xal qazandırır. Sterotiplərin məhz bilgi azlığı şəraitində daha təsirli olduğunu da fikirləşsək, onda bunun təsirini daha da əhəmiyyətli hesab edə bilərik. Azərbacanlı bir iş adamının əməkdaşlıq etdiyi xarici bir firma ilə münasibətlərinin yaxşı olması, etibar qazanması başqa bir Azərbaycanlı iş adamı üçün üstünlüklər, imkanlar yaradır. Burada söhbət başqa xalqaların bizim xalqla münasibət qurma meylindən gedir. Əslində bu məsələ çox sadədir. Hamımız “Yaponlar çox dəqiq insanlardır”, “Əşi Albanlara da etibar etmək olar?, Fırıldağın yekəsidirlər”, “Ruslarla iş görmək olar, heç olmasa dəqiq, etibarlı adamlardır” mənasında sözlər eşitmişik.

Mən istəyirəm ki, dünyanın bütün ölkələrində bizim xalqımız və ölkəmiz haqqında müsbət fikirlər olsun və bu belə ümumiləşsin. Bunu istəyən insan gərək özünü elə də aparsın. Əslində bəlkə də bunun fərqində olmadığımıza görə çox böyük xallar itiririk. Xaricə çıxan hər Azərbaycanlı, xarici ilə əlaqəsi olan hər Azərbaycanlı, özünü ölkə adına səfir yerində hesab etməli və məsuliyyəti dərk etməlidir.

Giriş çox uzun oldu, keçim mətləbə. Azərbaycanda turizmin inkişafı haqqında dövlət siyasəti və bu siyasətin reallaşması üçün qəbul olunan program var. Programın əsasını turistik zonaların inkişaf etdiriməsi və infrastrukturun yaradılması tutur. Azərbaycanda bunun üçün təbii şərait mövcuddur. Turistlər cəlb oluna bilər. Ancaq, infratsruktur hər şeyi həll etmir. Türkiyə Cumhuriyeti Başbakanı R.Tayyip Erdoğan “Benim görevim ülkemi pazarlamaktır” dediyinə görə marketingin nə olduğunu anlamayan insanlar və müxalifət tərifindən ləkələmək məqsədilə tənqid olunmuşdu. Çünki orada “Pazarlama” dədə babadan xoşagələn bir anlayış deyildi. Ancaq, bizim ölkəmizi həqiqətən də “pazarlayan”birinə ehtiyac var. Turizm sektordur. Bunun öz müştəriləri var. Tələbləri var. Xarici və yerli turistlər turistik yerlərdən əvvəla xəbərdar olmalıdır, sonra da məhz oranı seçib istirahət etməlidir. Əvvəla onu deyim ki, mən şəxsən hazırki vəziyyəti çox pis qiymətləndirirəm. Yerli turstin Antalyaya gedib bir həftə beş ulduzlu oteldə dincəlməyi Nabranda bir həftə dincəlməkdən ucuz başa gəlirsə xarici turist bura niyə gəlsin? İnfrastruktur hələlik pis vəziyyətdədir. Dənizin kənarında bir otel tikib, yaxşı restoranlar açıb, meşənin içərisindən də cığır açmaqla infrastruktur yaradılmır. Rəqabət üçün nəsə özünəməxsus bir təklifin olmalıdır. Fərqlənmə dediyimiz anlayış olmalıdır. Tursit niyə məhz Azərbaycanı seçməlidir? Qiymətlərimiz dəhşət yüksəkdir, bundan xəbəriniz var. Bilmirəm, bəlkə bizim hökümət çox pullu insanları cəlb etmək istəyir. Yüksək gəlir qrupuna xitab etmək istəyir. Ancaq, hətta belə olan halda da bunu bacarmır və bu gedişlə bacarmayacaq da. Azərbaycanın ölkə reklamı hazırlanmışdı. Hansı agentliyin hazırladığını bilmirəm. Ancaq, onu deyə bilərəm ki, diqqət çəkmək üçün heç də uğurlu deyildi. Demək olar ki, heç maraq oyandırmırdı. Ola bilər, bu hələ başlanğıcdır. Ancaq, turistlər üçün həqiqi mənada dəyər yaradılmırsa onda hətta dünyann ən yaradıcı reklamını da çəksən ancaq qısa müddətli təsiri ola bilər. Uzun müddətli, davamlı inkişaf təmin olunmaz. Çünki, hələlik ortada doğurdan da xarici bir turisti cəlb etmək üçün dəyər azdır. Turizm sahəsində də ixtisaslaşan ölkələr var; yay turizmi, qış turizmi, tarixi abidələr turizmi, dəniz turizmi və.s. Bəs bizim ölkə hansı sahədə ixtisaslaşacaq? Hələlik nə yay turizmində, nə də qış turizmində özünmüzə məxsus heçnə təklif edə bilmirik. Atılan ilk addımlardan da, “otel tikməklə hər şey düzələcək” məntiqinin hakim olduğunu hiss edirəm. Tarixi abidələr isə, elə yazıq günə salınıb ki, yazanda ürəyim ağrıyır. Başqa heçnə haqqında danışmağa ehtiyac yoxdur, hazırki vəziyyətdə əlimizdə olan ən gözəl və doğurdan da “yaşasaydı” özümüzə məxsus ən dəyərli abidələrdən biri sayılan İçəri Şəhərdə “içərilik” heçnə qalmayib. Bircə şəhirin içərisində olduğuna görə “İçəri şəhər” demək olar, yoxsa tarixilikdən əlamət axtarmaq üçün gərək yanında illuzyonist bələdçi ola ki, sənə buranın doğurdan da tarixi olduğuna inandıra. Yoxsa çətin. UNESCO-nun İçəri Şəhər haqqında “Biz tarixi abidələr siyahısında qoruma altına ala bilmərik” dediyini xatırlayın.

Belə getsə gələcəkdə ölkəni tanıtmaq və turist cəlb etmək üçün agentliklərə brif hazırlayanda “Hədəf kütlə: Hesab-kitab qanmayan, çox zəngin insanlar” yazmaq lazımdır. Mən indidən agentliyin cavabını yazım ki, sora gec olmasın; “Bizim araşdırmamızın nəticəsinə görə hesab-kitab qanmayan zəngin insan olmur”.

Ey hər qar dənəsini ayrı yaradan Allahım, bu qardan həmişə yağdır, həm heç olmasa havamız təmiz olsun, həm də Qusara süni qar yağdırmayaq, yazığın gəlsin bizə.